Fjernundervisning for konfirmander

Kære 7. A og 7. C

Tak for de mange rigtig fine besvarelser, der er kommet på den første opgave. Jeg håber, at alle har fået set på den. 

Her kommer den næste opgave, som jeg vil bede jer om at besvare inden d. 21. maj. Dvs. at I har lige knap tre uger til opgaven. 

God arbejdslyst.  Bedste hilsner Marie

 

Tema: Denne tid - hvad gør den ved os?

Vi er pludselig havnet i en situation, som vi ikke kender fra tidligere. Undervisning foregår hjemmefra, vi kan ikke holde konfirmationer og andre fester, og vi skal passe på hinanden ved at holde afstand. 

Nedenfor er fire spørgsmål. Svar først selv på spørgsmålene og skriv dine svar ned med stikord.  Lav derefter et interview med en voksen i familien, hvor du stiller de samme spørgsmål og skriver svarene ned med stikord. 

Spørgsmål: 

  1. Hvad synes du, er svært ved denne tid?
  2. Hvad synes du, er godt ved denne tid?
  3. Er det blevet mere tydeligt for dig, hvad der er vigtigt i livet?
  4. Hvad kan man bruge troen og håbet til i denne tid?   
  5. Hvad betyder det for dig, at konfirmationen er flyttet til august? 

Nu skal du sammenligne svarene. Hvilke ligheder og forskelle er der på jeres svar? 

Ligheder: F.eks. Vi synes begge, at det er rart med mere tid til familien. 

Forskelle: F.eks. Det er meget forskellige ting, som vi synes er det sværeste, fordi vores hverdage er meget forskellige.  

Skriv ligheder og forskelle ind og send denne del af opgaven(og kun denne del) til Marie per mail eller sms (mki@km.dk eller 24 44 06 22). 

 

Opgave sendt d. 16. april 

Kære konfirmander i 7. A og 7. C 

Jeg håber, at I har det godt og haft en god påskeferie, selvom alting er så anderledes i denne tid.  

Før påske fik I opgaven nedenfor, som handler om skærtorsdag, langfredag og påskedag. Til hver af dagene var der en konkret opgave, som skulle løses, hvor I skulle vælge mellem f.eks. en fotoopgave eller praktiske opgaver. 

Da der desværre er længe til, at vi mødes igen, vil jeg gerne, at vi afrunder opgaven. Derfor vil jeg bede jer om at sende en besked, hvor I fortæller, hvilke af opgaverne I har lavet til hver af de tre dage. Hvis opgavebesvarelsen inkluderer et billede, sender I det med.  

Nogle af jer har allerede sendt svar, og I behøves ikke sende igen. 

Svarene sendes per mail eller sms til: 

mki@km.dk

tlf.: 24 44 06 22

For at holde fast i konfirmationsforberedelsen i denne tid, vil jeg i de kommende uger sende jer et par små opgaver, som I oplagt kan løse i de timer, hvor der plejer at være konfirmationsforberedelse.

Mange hilsner

Marie

 

Hej alle konfirmander i 7. A og 7. C

Jeg håber, at I alle har det godt, selvom alting er meget anderledes i denne tid. 

Det sidste vigtige tema, som vi skulle have arbejdet med i konfirmationsforberedelsen i disse uger, er selvfølgelig påsken. Derfor får I nu lidt hjemmeopgaver som handler om påsken: 

 

Der er først tre links til skærtorsdag, langfredag og påskedag. Ved hvert link er et forløb, som handler om den enkelte dag.

Følg forløbene og de opgaver, som følger med. 

I behøves ikke at sende billederne eller besvarelserne til mig, men I kan i stedet vise dem til jeres forældre og fortælle, hvad de skal symbolisere. 

 

Skærtorsdag – følg forløbet på denne side 

     

https://www.konfirmandcenter.dk/e-forloeb/skaertorsdag/

Når I kommer til meditationen, så vælg enten ”øje” eller ”mund”. 

 

Langfredag – følg forløbet på denne side: 

https://www.konfirmandcenter.dk/e-forloeb/langfredag/

 

Påskedag - følg forløbet på denne side: 

https://www.konfirmandcenter.dk/e-forloeb/paaskemorgen/

Når I kommer til meditationen, så vælg enten ”øje” eller ”mund”. 

 

 

Nu er hjemmearbejdet som sådan gjort. Nedenfor er en anden slags opgave, først en hurtig quiz og derefter fire små ting, som I og jeres familier kan tage del i, når der bliver påskeferie:  

 

Påske-quiz - prøv den før dine forældre.

 

 

Fire små ting du og din familie kan gøre i dagene fra d. 8. til d. 13. april:  

 

1: Læg de sten, der tynger i hjertet 

Baggrund: En erfaring, som vi nok alle gør os i løbet af livet, er, at det, som tynger, er lettere at bære, når man ikke skal bære det alene. Man kan f.eks. fortælle noget til en anden og så at sige lette sit hjerte. 

Handling: Find en sten derhjemme, på stranden eller et andet sted. Lad stenen symbolisere noget, som tynger dig, måske en bekymring, sorg, frustration eller skyld. Tag stenen i lommen og med op til kirken. Foran det nye kirkehus vil du finde et stort trækors, der ligger på jorden. På korset kan du lægge stenen fra dig. 

Betydning: Et af de løfter, Jesus giver os, er, at han vil hjælpe med at bære alt det, der tynger og er svært. Han er hos os i livets smerte; og enhver smerte, vi bærer og mærker, bar han med sig på korset. Med langfredags står det klart, at han kendte til den dybeste smerte og nød. 

 

 

2: Del brødet 

Baggrund: Når vi som mennesker er sociale, er der rigtig tit omkring bordet – og gerne et veldækket et med dejlig mad. Det er et af de afsavn, mange lider under i disse dage, at vi ikke kan forsamles med familie og venner, give hånd, knus og kram. Som en følge af det, begynder man i denne tid at tale om fænomenet hudsult, som endnu et udtryk for, at vi har brug for hinanden.  

Handling: Når du er kommet til kirkehuset, vil du ved hovedindgangen finde et bord, hvorpå der ligger små brød pakket i poser. Brødet svarer til de nadverbrød, vi bruger i kirken. Dog er der den forskel, at der er kommet rosiner på dette brød, som tegn på nadverens vin. Tag et brød med hjem,  del det med hinanden – og send en tanke til dem, der sidder alene. Er du alene, så lad tankerne finde glæde i, at andre spiser af det samme brød og tænker på dig.   

Betydning: Vinen og brødet delte Jesus med disciplene skærtorsdag aften. På den måde gav han os den nadver, som vi søndag efter søndag plejer at samles om i kirken, som en element af både fællesskab, tilgivelse og nye begyndelser. 

 

 

3: Spred påskeglæde 

Baggrund: I denne tid, hvor børn ikke kan mødes og lege sammen og familier ikke kan mødes til de traditionelle påskefrokoster, bliver der i stedet gået rigtig mange ture. Der på vejen, fortovet, stierne, hvor vi går ture, har vi mulighed for at komme hinanden nærmere og sprede påskeglæde gennem gode hilsner og tegninger. 

Handling: Tegn eller skriv en påskehilsen på dit fortov til glæde for dem, der går forbi på deres veje. Måske har du selv gadekridt. Ellers er du velkommen til at tage et stykke eller to på en af de tre pladser: Foran Kulturhuset, på Dramhuspladsen, ved Kirkehuset. Vær opmærksom på, at det kridt, du har brugt, ikke må lægges tilbage. 

Betydning: Centralt i påskens budskab er, at Guds kærlighed har brudt jordens tomhed og mørke for at skabe liv og glæde. Den glæde er adresseret til os alle. Vi kan leve på den og sprede den, ved at give kærligheden videre til hinanden. 

 

 

 

4: Plant en lilje 

Baggrund: Det har gennem mange år været en tradition ved Hjallerup Kirke, at man påskedag har kunnet få en blomst til at sætte på et gravsted.   

Handling: I år vil blomsterne stå foran kapellet og alle familier, der har et gravsted på kirkegården, er velkomne til at tage en blomst til at sætte eller plante på graven. 

Betydning: Blomsten er en af de fineste livsbebudere. Ligesom påskeevangeliet forkynder alle forårsblomster, at livet står op af døde. Således lyder det også i en af Grundtvigs smukke påskesalmer: Tag det sorte kors fra graven, plant en lilje, hvor det stod. Ved hvert skridt i dødninghaven blomster spire for vor fod